کمبود 24هزار معلم ابتدایی، شتابزدگی در تغییر ساختار به تبع آن تدوین عجولانه کتابهای درسی، تعطیلی روزهای پنجشنبه و مشکلات پایه ششم از موضوعات مهمی بود که علیاصغر فانی به آنها اشاره کرد.فانی که طی 4ماه اخیر بارها بر توسعه مشارکتهای مردمی تأکید کرده است، در شبکه 2سیما گفت: توسعه مشارکتهای مردمی و مدیریت منابع آموزش و پرورش از بحثهای مهم است.همچنین او در دیدار کارشناسان آموزش متوسطه روی هوشمندسازی مدارس بهعنوان یک موضوع چالش برانگیز انگشت گذاشته و گفته که ورود سخت افراز به مدرسه برای هوشمندسازی مشکلی را حل نمیکند و کشورهایی که از سخت افزار وارد بحث هوشمندسازی شدهاند، شکست خوردهاند.
فانی اعلام کرده که متأسفانه در مقوله هوشمندسازی با به همریختگی مواجهیم و تجهیزاتی را وارد کردیم که نه تعریفی برای آن داریم و نه تمهید مقدماتی برای آن شده، اگر معلم نتواند از این سخت افزارها استفاده کند، ورود سخت افراز به مدرسه مشکلی را حل نمیکند. ما نیز همچون وزیر آموزش و پرورش این مشکلات را تأیید میکنیم و طی 4-3سال اخیر به گواه آنچه در روزنامه به چاپ رسیده، بارها آنها را بیان کردهایم ولی شناسایی مشکلات آسانترین بخش کار است و چارهاندیشی بسیار مهمتر است.
ابتدا باید تعریف دقیقی از مدرسه و انواع آن داشته باشیم چرا که وقتیهنوز تعریفی جامع از مدارس دولتی ارائه نشده است، تکلیف مردم مشخص نیست و نمیدانند آیا باید در مدارس دولتی عادی هم شهریه بپردازند یا نه؟
اگر از مردم بابت تحصیل فرزندانشان در مدارس دولتیعادی پول دریافت میشود حق آنهاست که بدانند بابت چه چیزی است، توسعه مشارکتها یک مفهوم کلی است، عملکرد آموزش و پرورش در چند سال اخیر طوری بوده است که توسعه مشارکتهای مردمی تنها یک مفهوم دارد؛ پول. مردم به لحاظ مالی طی چند سال اخیر بهشدت در فشار هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، ولی اینکه چرا بالاترین مقام اجرایی یک وزارتخانه اصرار بر مشارکت بیشتر مالی مردم دارد جای پرسش است.
نباید فراموش کرد براساس اصل 30قانون اساسی فراهم کردن تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه برای همه شهروندان بر عهده دولت است، اکنون به جرأت میتوان گفت در همه مدارس کشور اعم از دولتی عادی، خاص و غیردولتی از مردم شهریه میگیرند و فقط مبالغ متفاوت است.
شاید هوشمندسازی مدارس نیز یکی از بهانههایی است که با تمسک به آن از مردم پول میگیرند و مسئولان آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراض مردم میگویند این تصمیم مدیران قبلی است و ما برای سال 93برنامهریزی میکنیم. اگر به این قطعیت رسیدهایم که این کار اشتباه است پس چرا جلوی آن را نمیگیریم و منتظر رسیدن سال آینده هستیم.
ظاهرا مسئولان کنونی تعریفی از مدرسه دولتی عادی ندارند و نمیدانند طبق اصل 30قانون اساسی نباید از مردم در این مدارس پول بگیرند، اگر دولت توانایی تأمین حداقلها را ندارد چرا از مردم که اغلبشان حقوقبگیر دولت هستند توقع دارد که در اداره مدارس دولتی بیش از پیش مشارکت داشته باشند.طی حدود 3سال اخیر تنها 50میلیارد تومان سرانه آن هم در ابتدای کار دولت یازدهم بهحساب مدارس واریز شده است و مدارس با پولهایی که از مردم گرفتهاند اداره شده است.